søndag 21. februar 2010

Egeninnovasjon

Har du noen gang hold kurs for lærere? Da har du kanskje samme opplevelse som meg. Kursene vi holder for lærere er stort sett prosedurale, de tar utgangspunkt i et program, og så ledes kursdeltakerne gjennom ulike operasjoner. Mange lærere tar notater og beskriver slik en "step-by-step"-fremgangsmåte for å utføre de ulike operasjonene. Og sånn har det stort vært, uansett hvilket program det har vært snakk om eller hvilke lærere det er som er på kurs. Denne formen for kompetansetiltak har imidlertid en nokså uomtvistelig hake - når man kommer hjem har man stort sett glemt det meste, og man har ofte lite igjen for tiden man brukte på kurset. For meg som kursholder har dette vært et tankekors, ikke minst fordi det jo også angår min egen tidsbruk. Så, man trenger altså en annen innfallsvinkel, en annen måte å dyktiggjøre lærerne på. Her kommer begrepet "egeninnovasjon" inn. I stedet for å lære bort prosedyrer bør man ta utgangspunkt i teknikker og "tankesett" som gjør læreren (eller andre brukere) i stand til selv å finne frem til riktig prosedyre. Dette er jo strategien elevene våre benytter, de baserer seg på allerede kjent kunnskap og benytter denne i nye sammenhenger for å løse nye problemer. Så, i fremtiden vil jeg kun holde kurs der læreren lærer utforskningsteknikker og -strategier, ikke prosedyrer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I do agree with all the ideas you have introduced on your post.
They are really convincing and can definitely work.
Nonetheless, the posts are very brief for beginners.
May you please extend them a bit from next time?
Thanks for the post.

Feel free to visit my blog post; clinical negligence solicitor london

Anonym sa...

I do agree with all the ideas you have introduced on your post.
They are really convincing and can definitely work.
Nonetheless, the posts are very brief for beginners.
May you please extend them a bit from next time?
Thanks for the post.

Feel free to visit my blog post; clinical negligence solicitor london